۱۱ مرداد ۱۴۰۴
بیمه‌گری با فرمول آینده‌نگر؛ کارآفرین چگونه در ۱۴۰۴ از متوسط صنعت پیشی گرفت؟
بیمه‌گری با فرمول آینده‌نگر؛ کارآفرین چگونه در ۱۴۰۴ از متوسط صنعت پیشی گرفت؟
نوشته شده توسط تیم تحریریه پایگاه خبری و تحلیلی تیتر صنعت
42 دقیقه پیش
گرمای هوا مانع اراده مردان مبین انرژی نشد
نوشته شده توسط تیم تحریریه پایگاه خبری و تحلیلی تیتر صنعت
2 ساعت پیش
در مجمع عمومی شرکت پتروشیمی مبین انرژی خلیج فارس مطرح شد
نوشته شده توسط تیم تحریریه پایگاه خبری و تحلیلی تیتر صنعت
2 ساعت پیش

خواب ۱۵ ساله چابهار تعبیر می‌شود

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس؛‌ پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان که از سال ۱۳۸۹ کلید خورده، به ‌عنوان یک طرح زیرساختی حیاتی برای توسعه اقتصادی و تجاری شرق ایران در حال پیشرفت است. این پروژه با طول حدود ۶۳۴ کیلومتر، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار، تنها بندر اقیانوسی کشور، به شبکه ریلی کشور را ممکن می‌سازد و بدین ترتیب، بستر مناسبی برای توسعه ترانزیت ریلی و مبادلات تجاری فراهم می‌کند.در جلسه‌ای که به بررسی آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان با حضور وزیر راه و شهرسازی و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در روز گذشته (7 مرداد) برگزار شد، فرزانه صادق، بر ضرورت اتمام این پروژه تا پایان سال جاری تأکید کرد. وی گفت: باید عزم خود را برای اتمام پروژه جزم کنیم و از روش‌های مختلف برای تأمین مالی آن استفاده کنیم.این پروژه به ‌بهانه مشکلات مالی و کمبود اعتبارات، با تأخیرهایی مواجه شده است. اما با توجه به اهمیت آن در ایجاد کریدور شمال-جنوب و اتصال آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد، مسئولان عزم خود را برای تکمیل آن جزم کرده‌اند. در حال حاضر، پیشرفت پروژه به‌ طور میانگین به ۸۲ درصد در بخش چابهار-نیکشهر و ۶۱ درصد در بخش نیکشهر-ایرانشهر رسیده است.احداث این خط ریلی در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم‌بندی شده است که از چابهار آغاز و به زاهدان می‌رسد. وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد که باید تمام تلاش‌ها معطوف به اتمام پروژه باشد و اقدامات لازم برای جلوگیری از بازگشت مشکلات مالی و تأمین منابع مالی مورد نیاز انجام گیرد.
 
پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان نه‌تنها بر رشد اقتصادی منطقه تأثیر خواهد گذاشت، بلکه امکان اتصال به کریدورهای بین‌المللی و تقویت مبادلات تجاری با کشورهای همسایه را نیز فراهم می‌کند. به گفته مهدی باقری، کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت، این خط ریلی می‌تواند تحولات بزرگی در جابه‌جایی کالا از بندر چابهار به سایر نقاط ایران و کشورهای منطقه ایجاد کند و ظرفیت ترانزیت کالا را به‌شدت افزایش دهد.این پروژه همچنین می‌تواند به‌عنوان بخشی از کریدور شرق-غرب و متصل به کریدور ۶۰ میلیارد دلاری چین-پاکستان (CPEC) مطرح شود. با توجه به موقعیت جغرافیایی بندر چابهار، این پروژه می‌تواند نقشی کلیدی در گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی ایفا کند.
 

 
به ‌علاوه، پروژه راه‌آهن چابهار-سرخس نیز در حال حاضر در مراحل اجرایی پیشرفته‌ای قرار دارد و به ‌عنوان یک کاتالیزور برای تحول اقتصادی و ترانزیتی در شرق ایران محسوب می‌شود. استاندار خراسان جنوبی نیز بر اهمیت این پروژه به‌عنوان شریان حیاتی در تقویت زیرساخت‌های ترانزیتی و توسعه متوازن در کشور تأکید کرده است.به گفته کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت حسن کریم‌نیا، ورود بخش غیردولتی به سرمایه‌گذاری و اپراتوری شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب (خط ریلی چابهار-زاهدان-سرخس)، تحول شگرفی در امنیت و توسعه شرق کشور ایجاد خواهد شد.این تغییروتحول می‌تواند به اشتغال‌زایی، همبستگی منافع اقتصادی برای افزایش انعطاف‌پذیری در برابر تحریم‌ها، احیای نقش فعال در زنجیره ارزش منطقه‌ای و فراتر از آن تنظیم منافع مشترک مردم با دولت و حاکمیت منجر شود.در نهایت، پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان به‌عنوان یک طرح ملی، نه‌تنها به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به‌عنوان یک کاتالیزور برای رشد اقتصادی و تقویت ارتباطات تجاری ایران با کشورهای همسایه عمل کند. با اتمام این پروژه که چشم‌انتظاری ۱۵ ساله به همراه دارد، انتظار می‌رود تحولات مثبتی در اقتصاد سواحل مکران و ترانزیت کالا در جنوب شرق کشور شکل بگیرد و به تحقق اهداف توسعه پایدار در این منطقه کمک شایانی نماید.گفتنی است براساس مصوبه هیأت دولت در خصوص طرح توسعه شرق کشور و همچنین طرح توسعه سواحل مکران، احداث راه آهن چابهار – زاهدان به طول حدود ۶۳۴ کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.
 
پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان با هدف ایجاد کریدور شمال – جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور و همچنین بهره‌مندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور، از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی طراحی و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۲ آغاز شد.احداث این خط ریلی در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده که از چابهار آغاز و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان منتهی می‌شود.ارزش روز این پروژه ۱.۵ میلیارد دلار برآورد شده که بخش اول آن، خط ریلی چابهار- نیکشهر به طول ۱۴۴ کیلومتر، ۸۲ درصد پیشرفت دارد. بخش دوم این پروژه یعنی نیکشهر- ایرانشهر نیز با ۱۸۲ کیلومتر طول کلی به ۶۱ درصد رسیده است و بخش سوم، ایرانشهر- خاش به طول ۱۵۱ کیلومتر دارای پیشرفت ۸۸ درصدی است.
 
محمد کریمی
 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

تیم تحریریه پایگاه خبری و تحلیلی تیتر صنعت

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

پیشنهادات تیتر صنعت

  • شرکت‌های صنعتی و معدنی
  • شرکت‌های بیمه
  • بانک‌ها

شرکت توسعه صنعتی و معدنی صبانور

1 ماه پیش

شرکت توسعه معدن و فلزات گهر زمین (کگهر)

1 ماه پیش

شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر

1 ماه پیش

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر

2 ماه پیش
لوگو شرکت بیمه میهن روی دیوار

شرکت بیمه میهن

1 ماه پیش
لوگو بیمه دانا روی دیوار

شرکت بیمه دانا

1 ماه پیش
لوگو بیمه ایران

بیمه ایران

1 ماه پیش

بیمه تامین اجتماعی

1 ماه پیش
لوگو سازمان موسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری ملل

1 ماه پیش
لوگو بانک تجارت

بانک تجارت

1 ماه پیش

بانک صادرات ایران

1 ماه پیش

بانک ملی

1 ماه پیش