۱۵ آذر ۱۴۰۴
فولاد مبارکه
درک مفاهیم بنیادی تداوم کسب‌وکار، کلید موفقیت سازمان هاست
نوشته شده توسط تحریریه پایگاه خبری و تحلیلی تیترصنعت
1 روز پیش
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
رایزنی ایران و ارمنستان برای افزایش همکاری‌های اقتصادی در بازار اوراسیا
نوشته شده توسط تحریریه پایگاه خبری و تحلیلی تیترصنعت
1 روز پیش
مس‌پرس
مدل جدید حکمرانی در ملی مس، بهره‌وری و سودآوری مجتمع‌های تولیدی را رقم خواهد زد
نوشته شده توسط تحریریه پایگاه خبری و تحلیلی تیترصنعت
1 روز پیش

هنگامی که نیشکر به زبان مردم سخن می‌گوید/جشنواره‌ای که مرز میان فرهنگ و صنعت را بازتعریف می‌کند

به گزارش تیترصنعت، جشنواره «شکرستان»، به ابتکار شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، جلوه‌ای از این هم‌زیستی اصیل است؛ جایی که هنر، روزنامه‌نگاری و کار صنعتی در چهارچوبی انسانی و اجتماعی به گفت‌وگو می‌نشینند. این رخداد، از منظر آیین گفت‌وگو و کنش فرهنگی، مصداقی روشن از «دیپلماسی فرهنگی در مقیاس بومی» به شمار می‌رود.

در نظریه ارتباطات فرهنگی، دیپلماسی فرهنگی مفهومی است که با انتقال معنا از سطح اقتصادی به سطح نمادین تعریف می‌شود. صنعت نیشکر، در تجربه شکرستان، از حالت یک تولیدکننده صرف خارج شده و به‌مثابه یک کنشگر فرهنگی ظاهر می‌شود. این صنعت نه‌تنها کالا تولید می‌کند، بلکه معنا، اعتماد و سرمایه فرهنگی نیز می‌آفریند. چنین فرایندی، بر بنیاد نظر بوردیو، به تبدیل «قدرت اقتصادی» به «اعتبار نمادین» می‌انجامد؛ اعتباری که سبب نزدیکی ذهنی میان کارخانه و جامعه می‌شود و در ادامه، اعتماد عمومی را تقویت می‌کند.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حاشیه برگزاری جشنواره شکرستان با محورهای فارسی، عربی و انگلیسی، نشانگر درک عمیق شرکت توسعه نیشکر از ماهیت چندفرهنگی خوزستان است. این تنوع زبانی، خود بنیانی است برای ساخت «سرمایه فرهنگی میان‌زبانی».

هنرمندان می‌توانند مرزهای محلی را به فراملی پیوند زنند و از نیشکر نه‌تنها به‌عنوان محصول، بلکه به‌عنوان تمثیل فرهنگی بهره بگیرند. بدین‌گونه، صنعت بومی از جایگاه تولید مادی به سطح دیپلماسی فرهنگی ارتقا می‌یابد و در گسترش پیام انسانی و اخلاقیِ توسعه، سهم موثر می‌گیرد.

رویکرد تازه شرکت توسعه نیشکر مبتنی بر انتقال از تبلیغ مستقیم به تعامل فرهنگی است. این تغییر جهت، خود نوعی مسوولیت اجتماعی نو محسوب می‌شود؛ زیرا ارتباط میان کارخانه و مردم از رابطه‌ای اقتصادی به گفت‌وگویی اجتماعی و فرهنگی مبدل شده است. در چنین بستر تازه‌ای، هنر به ابزار درک جامعه از صنعت بدل می‌گردد و صنعت نیز تجسمی از خلاقیت فرهنگی پیدا می‌کند.

حضور استادان دانشگاه و هنرمندان برجسته در کنار جوانان شهرستان‌ها، فرصت شکل‌گیری فضای میان‌رشته‌ایِ اندیشه و عمل را فراهم آورده است؛ فضایی که در دیگر جشنواره‌های صنعتی کمتر مشاهده می‌شود.

در روزگار کنونی، که خوزستان با چالش‌های زیست‌محیطی و اجتماعی فراوان روبه‌روست، این هم‌نوایی میان هنر و صنعت ضرورتی حیاتی یافته است. کارگاه‌های چندزبانه شکرستان در ظاهر آموزشی‌اند، اما در لایه ژرف خود پیامی اخلاقی را منتقل می‌کنند: توسعه پایدار، بی‌شناخت زبان، فرهنگ و احساس مردم معنا نمی‌پذیرد. از این‌رو، اگر این برنامه‌ها با حمایت دانشگاه‌ها، انجمن‌های هنری و گروه‌های فرهنگی گسترش یابند، می‌توان «شکرستان» را الگویی برای مدل «توسعه فرهنگی ـ صنعتی ایرانی» دانست؛ مدلی که سه وجه هنر، آموزش و اقتصاد را در شبکه‌ای هم‌افزا به هم پیوند می‌زند.

جشنواره فرهنگی شکرستان فراتر از یک رویداد هنری است؛ این رخداد تجلی گفت‌وگوی انسانی میان زمین و انسان، میان تولید و معناست. نیشکر در این روایت، از ماده‌ای شیرین به نمادی فرهنگی بدل شده است؛ تجسمی از توان ایرانی برای آفرینش گفت‌وگو میان صنعت و ارزش‌های اجتماعی.

پرسش پایانی آن است که آیا خوزستان، با چنین تجربه‌ای، خواهد توانست بنیان‌های یک مدل تازه هم‌زیستی فرهنگی ـ صنعتی را در جنوب ایران استوار سازد؟

بی‌گمان، اگر این مسیر با استمرار و اندیشه علمی و فرهنگی همراه شود، دیپلماسی فرهنگی نیشکر، گام ارزنده‌ای در جهت ساختن جامعه‌ای گفت‌وگومحور و هم‌دل در افق توسعه ملی خواهد بود.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ولید البوناصر

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

پیشنهادات تیتر صنعت

  • شرکت‌های صنعتی و معدنی
  • شرکت‌های بیمه
  • بانک‌ها
لوگو شرکت فولاد اکسین خوزستان

شرکت فولاد اکسین خوزستان

3 ماه پیش
لوگو فولاد مبارکه اصفهان

فولاد مبارکه اصفهان

3 ماه پیش
لوگو-شرکت-فولاد-خوزستان

شرکت فولاد خوزستان

3 ماه پیش
لوگو-شرکت-فولاد-کاوه-جنوب-کیش

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش

3 ماه پیش
لوگو شرکت بیمه میهن روی دیوار

شرکت بیمه میهن

5 ماه پیش
لوگو بیمه دانا روی دیوار

شرکت بیمه دانا

5 ماه پیش
لوگو بیمه ایران

بیمه ایران

6 ماه پیش
لوگو-بیمه-تامین-اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی

6 ماه پیش
لوگو سازمان موسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری ملل

6 ماه پیش
لوگو بانک تجارت

بانک تجارت

6 ماه پیش
لوگو-بانک-صادرات-ایران

بانک صادرات ایران

6 ماه پیش
لوگو-بانک-ملی

بانک ملی

6 ماه پیش

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

اخبار داغ

Change the appearance and position of the popup according to your vision.