به گزارش روابط عمومی اتاق یزد، مجتبی دستمالچیان در نشست انجمن نوآوری با اشاره به شرایط پذیرش در دانشگاهها افزود: در دانشگاهها سهمیهها و امتیازات متعددی وجود دارد که باعث میشود برخی افراد به راحتی پذیرش شوند و برخی دیگر با سختی وارد دانشگاه شوند. همین بیتوجهی به ارزش واقعی استعدادها، بسیاری از جوانان را نسبت به ماندن در کشور دلسرد میکند.
رئیس اتاق یزد با تاکید بر اینکه آمار و اطلاعات دقیقی از نخبگان، چه در حوزه افراد متخصص و چه در بخش کسبوکارها، وجود ندارد، خاطرنشان کرد: یکی از وظایف انجمن نوآوری این است که با برگزاری نشستهای مستمر با افراد تصمیمساز، بتوانیم خروجیهای کاربردی برای استفاده از ظرفیت جامعه نخبگانی استان داشته باشیم.
وی همچنین بر لزوم دعوت از افراد تأثیرگذار به این جلسات تاکید کرد و گفت: حضور افراد کلیدی و تصمیمساز در نشستهای انجمن نوآوری میتواند به تصویب مصوبات اجرایی و عملیاتی منجر شود و آینده بهتری را برای صنعت یزد رقم بزند.
دستمالچیان با بیان اینکه آینده صنعت یزد نیازمند برنامهریزی جدی است، اظهار کرد: برای توسعه صنعت استان باید به سمت ایجاد صنایع با ارزش افزوده بالا برویم و ایجاد یک شهرک صنعتی ویژه میتواند زمینهساز تحولات مثبت در این حوزه باشد.
نوآوری بدون توجه به بازار و بیزینسپلن محکوم به شکست است
غضنفر امیرجلیلی، نایبرئیس اتاق یزد در نشست انجمن نوآوری با اشاره به ضرورت هدایت نوآوریها به سمت صنعت استان گفت: نوآوری را در دو بخش میبینم؛ نخست کمک به بخش صنعت و دوم افزایش ارزش افزوده کالاهای تولیدی استان، مسائل متعددی در صنایع یزد وجود دارد که اگر نوآوران در این زمینهها ورود کنند میتوانیم شاهد اتفاقات مثبت و تحولآفرینی باشیم.
وی با تأکید بر نقش اتاق بازرگانی در ایجاد ارتباط میان صنعت و نوآوران افزود: افرادی که قصد دارند با هدف نوآوری و ارتقای ارزش افزوده کالا وارد صنعت شوند، باید با مطالعه و شناخت دقیق وارد این مسیر شوند، متأسفانه در کشور بیشتر نوآوریها به سمت اختراع صرف میرود و کمتر به مرحله تجاریسازی میرسد؛ سال گذشته بیش از دو هزار اختراع در کشور ثبت شد، اما باید دید چند درصد آنها به نتیجه رسیده و وارد بازار شده است.
امیرجلیلی تصریح کرد: یکی از ضعفهای جدی در حوزه نوآوری، بیتوجهی به بازار و نداشتن بیزینسپلن است باید ابتدا مشخص شود که آیا ایده و اختراع بازار دارد یا خیر و سپس برنامه مالی و بازاریابی برای آن تدوین شود.
نایبرئیس اتاق یزد، نوآوری در صنعت را ابزاری برای کاهش ضایعات و افزایش ارزش افزوده کالا دانست و خاطرنشان کرد: انجمن نوآوری باید به دنبال شناسایی نوآوران، کمک به طراحی بیزینسپلن و بازاریابی برای تولیدات آنها باشد، در غیر این صورت نوآوریها دیده نمیشوند و به مرور کمرنگ و فراموش میشوند.
کاهش ارزش پول ملی و نبود چشمانداز روشن، انگیزه ماندن جوانان را تضعیف کرده است
علیاصغر بیگی، نایبرئیس اتاق یزد در نشست انجمن نوآوری با اشاره به چالشهای مهاجرت جوانان گفت: امروز حتی خانوادهها و اطرافیان جوانان وقتی شرایط اقتصادی را میبینند، آنها را به مهاجرت تشویق میکنند. وقتی یک جوان به زندگی همنسلان خود در کشورهای توسعهیافته نگاه میکند و آن را با وضعیت خود مقایسه میکند، به این نتیجه میرسد که ارزش پول و آینده شغلی در ایران برایش انگیزه کافی ایجاد نمیکند.
وی افزود: جوانان امروز با واقعیتهایی مثل کاهش ارزش پول، هزینههای بالای خرید خانه، خودرو و ازدواج روبهرو هستند. حتی اگر در کشور درآمد داشته باشند، ارزش آن درآمد طی چند ماه دستخوش تغییر میشود و این مسأله باعث ناامیدی و بیانگیزگی در میان آنان شده است.
نایبرئیس اتاق یزد تأکید کرد: برای جلوگیری از این روند، باید شرایط اقتصادی و اجتماعی به گونهای تغییر کند که جوانان احساس کنند تلاش آنها در کشور دیده میشود و آینده روشنی در انتظارشان است، ایجاد فرصتهای شغلی واقعی و کاهش وابستگی استخدامها به روابط و سهمیهها میتواند بخشی از این مشکل را حل کند.
مهاجرت نخبگان تهدید نیست؛ اگر شبکه ارتباطی مؤثر با آنها ایجاد کنیم
داریوش پورسراجیان، رئیس دانشگاه امام جواد(ع) در نشست انجمن نوآوری با تأکید بر لزوم تغییر رویکرد مدیریت منابع انسانی کشور گفت: مسئله مهاجرت نخبگان، اگر با نگاه سنتی و مبتنی بر خروج سرمایه انسانی دیده شود، تهدید است؛ اما با رویکردی نوین میتواند به فرصت تبدیل شود. امروز بهواسطه گسترش ارتباطات و امکان همکاریهای آنلاین، جابهجایی فیزیکی نخبگان همان آسیبهای گذشته را ندارد، به شرط آنکه شبکه ارتباطی مؤثر با آنها برقرار کنیم.
وی با بیان اینکه دانشگاهها میتوانند نقش مهمی در این شبکهسازی داشته باشند، گفت: بهجای قطع ارتباط با اعضای هیئتعلمی یا پژوهشگران مهاجرتکرده، باید از ظرفیت آنها استفاده کرد. برای مثال، استاد یا مدیر گروهی که به کانادا یا اروپا رفته میتواند با دانشگاههای داخل کشور همکاری علمی، ترجمه و انتقال دانش، برگزاری دورههای آموزشی و پژوهشی مشترک داشته باشد.
پورسراجیان تأکید کرد: مدل مدیریت منابع انسانی ما باید متناسب با شرایط جدید تغییر کند. حتی میتوان با فرصتهای کوتاهمدت، پروژههای مشترک و ایجاد ذهنیت مثبت نسبت به همکاری، مانع از گسست ارتباطی با نخبگان شد. اگر این رویکرد دنبال شود، مهاجرت دیگر به معنای از دست دادن نیروهای متخصص نخواهد بود.
بدون اعتمادسازی، ظرفیت نخبگان به هدر میرود
اکرم فداکار، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد در این نشست با اشاره به ضرورت ایجاد اعتماد و تقویت شبکههای ارتباطی برای استفاده از ظرفیت نخبگان، گفت: یکی از مهمترین چالشهای ما در حوزه منابع انسانی، نبود یک ساختار حرفهای و مورد اعتماد برای شناسایی و بهکارگیری استعدادهاست.
وی تصریح کرد: بسیاری از نخبگان به دلایل مختلف از کشور مهاجرت میکنند، در حالیکه اگر زیرساختهای لازم و فرصتهای کوتاهمدت حضور آنها حتی بدون موقعیت رسمی فراهم شود، میتوانیم از توان و تجربهشان بهرهمند شویم.
فداکار با اشاره به تجربه ناموفق برخی نهادهای دولتی در این زمینه افزود: در گذشته تلاش کردیم انجمنها و گروههای فارغالتحصیلان را با پشتوانه دولتی توسعه دهیم، اما همین موضوع باعث شد فرآیندها کند و غیرقابل اعتماد شوند و ارتباطات بینالمللی به سختی شکل بگیرد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد ادامه داد: اکنون لازم است بخش خصوصی بهصورت حرفهای و هوشمند وارد این عرصه شود، شبکهسازی واقعی و اثرگذار با مشارکت صنایع، مدیران منابع انسانی و انجمنهای تخصصی امکانپذیر است و میتواند بخشی از بحران سرمایه اجتماعی و بیاعتمادی را جبران کند.
حفظ نخبگان فقط با پول ممکن نیست؛ فرهنگ و انگیزههای ماندگاری باید تقویت شود
کاظم صادقیان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: اگرچه عوامل اقتصادی و درآمدی نقش مهمی در نگهداشت نخبگان دارند، اما تنها پول کافی نیست. ما در کشور افرادی داریم که با درآمد کمتر و در شرایط سخت، همچنان برای توسعه و پیشرفت کشور تلاش میکنند. این نشان میدهد که عوامل فرهنگی از همان دوران مهدکودک و دبستان باید تقویت شود تا انگیزه ماندگاری و خدمت شکل بگیرد.
صادقیان تأکید کرد: بخش خصوصی علاقهمند به استفاده از ظرفیت نخبگان است، اما باید تسهیلات و حمایتهایی فراهم شود تا این همکاری شکل گیرد، امیدوارم بتوانیم با ایجاد شرایط مطلوب اقتصادی و فرهنگی، زمینه ماندگاری نیروهای متخصص را فراهم کنیم.
لزوم بازتعریف مفهوم نخبگی و تقویت همدلی در اکوسیستم نوآوری یزد
مرتضی محمودی، مدیرکل سرمایهگذاری استانداری یزد، با تأکید بر ضرورت بازتعریف مفهوم نخبگی در کشور گفت: یکی از چالشهای جدی ما در حوزه نخبگان، نبود ادبیات واحد برای تعریف نخبه است، اگر ملاک نخبگی صرفاً فارغالتحصیلی از دانشگاههای برتر باشد، ممکن است بسیاری از افرادی که در بازی مهاجرت وارد شدهاند، عملاً توانمندیهایشان به کار توسعه کشور نیاید.
وی با اشاره به ظرفیتهای موجود در استان یزد افزود: در یزد افراد توانمندی داریم که در کشور ماندهاند، پروژههای ارزشمند انجام میدهند و حتی درآمدهای بالایی هم کسب میکنند. همچنین نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور نیز حاضرند پروژههایی را در استان اجرا کنند و برای توسعه همکاری داشته باشند.
محمودی با انتقاد از فضای کمهمدلی در اکوسیستم فناوری و نوآوری استان تصریح کرد: متأسفانه همدلی در حوزه فناوری از همه چیز کمرنگتر است، ما حتی برای انجام یک کار کوچک، به سختی میتوانیم چند نفر را دور هم جمع کنیم تا ایدههای مثبت را کنار هم بگذارند. این موضوع نگرانکننده است، زیرا یزد از استانهایی بود که خیلی زودتر از دیگر نقاط کشور وارد فضای نوآوری شده، اما امروز هنوز با ضعف همدلی مواجهایم.
نظرات کاربران