۷ مرداد ۱۴۰۴
طراحی دروازه های ورودی منطقه آزاد و مجتمع خدماتی رفاهی چابهار
نوشته شده توسط تیم تحریریه پایگاه خبری و تحلیلی تیتر صنعت
7 ساعت پیش
از اقتصاد تا آموزش؛ پیوندی برای توسعه پایدار جنوب شرق کشور
نوشته شده توسط تیم تحریریه پایگاه خبری و تحلیلی تیتر صنعت
7 ساعت پیش
سرپرست مدیریت حراست شرکت توسعه صنایع بهشهر منصوب شد
نوشته شده توسط تیم تحریریه پایگاه خبری و تحلیلی تیتر صنعت
8 ساعت پیش

طراحی دروازه های ورودی منطقه آزاد و مجتمع خدماتی رفاهی چابهار

توضیحات تکمیلی

نکته مهم : دروازه های ورودی در نقشه ها با علامت P۴, P۳, P۲, P۱و P۵ مشخص شده است. (مقرر شده است یک از اصلی ترین دروازه ها یعنی دروازه P۲ در مسابقه طراحی شده و طرح آن به تمام ۵ دروازه بسط پیدا کند. پس باید طراحی به گونه‌ای باشد که طرح در هر ۵ نقطه قابل اجرا باشد)

• ویدئو های پروژه به بخش اطلاعات پایه اضافه شد. ۰۲-۰۵-۱۴۰۴

• طراحان محترم به زودی اطلاعات پایه این مسابقه آپدیت خواهد شد و خدمت شما اعلام می‌شود.۰۲-۰۵-۱۴۰۴

 

موارد ارسالی توسط طراحان 

از نوشتن نام طراح بر وی آثار جدا خودداری کنید، طرح های دارای نام از روند مسابقه حذف می گردند.

• رندر از چهار نمای دروازه ورودی با فرمت JPG

• رندر از نورپردازی چهار نمای دروازه ورودی با فرمت JPG (با توجه به تاریک بودن منطقه، ارائه نور پردازی بسیار حائز اهمیت است)

• رندر از چهار نمای مجتمع خدماتی – رفاهی با فرمت JPG

• رندر از نورپردازی چهار نمای مجتمع خدماتی – رفاهی با فرمت JPG (با توجه به تاریک بودن منطقه، ارائه نور پردازی بسیار حائز اهمیت است)

• پلان مبلمان دروازه ورودی و گیت کنترل و بازرسی با فرمت JPG

• پلان اندازه‌گذاری دروازه ورودی و گیت کنترل و بازرسی (ساختمان پرسنل گمرک) با فرمت JPG

• نقشه های اندازه‌گذاری چهار نمای دروازه ورودی با معرفی متریال و جانمایی و توضیح عناصر نورپردازی با فرمت JPG

• سایت پلان مجموعه با فرمت JPG

• پلان مبلمان همکف (مجتمع خدماتی رفاهی) با فرمت JPG 

• پلان اندازه گذاری همکف (مجتمع خدماتی رفاهی) با فرمت JPG 

• پلان مبلمان طبقه اول (مجتمع خدماتی رفاهی) با فرمت JPG 

• پلان اندازه گذاری طبقه اول (مجتمع خدماتی رفاهی) با فرمت JPG 

• برش از ساختمان (مجتمع خدماتی رفاهی) با فرمت JPG

• جدول مساحت (تایتل) با فرمت JPG

• ارائه دفترچه شرح محتواي کانسپت طرحها ، شرح عملکردها و متریال،‌توجیه فنی و اقتصادي با فرمت JPG

• شرح و ترسیم ایده ها و مراحل شکل­ گیری طرح با فرمت JPG

• فایل DWG شامل پلان ها و برش‌ها و جدول مساحت (تایتل) فایل اتوکد الزاما با ورژن ۲۰۱۰یا پایین تر ذخیره و ارسال شود.

• یک عدد فایل شامل تمام پلان ها ،برش ،جدول مساحت و رندرهای دروازه ورودی و مجتمع خدماتی و رفاهی (تمامی مدارک ) جهت ارائه طرح با فرمت pdf

• انیمیشن طرح با فرمت MP۴ (اختیاری)

 

توجه داشته باشید ساعت اتمام ثبت نام و ارسال طرح ها برای تمامی مسابقات تا ساعت ۱۴ تاریخ اعلام شده می‌باشد.

 

 ضوابط و مقررات مسابقه

• مسابقه بصورت تک مرحله ای انجام خواهد شد.

• کلیه آثار صحت سنجی خواهند شد و در صورت خدشه دار بودن اصالت اثر، طرح از مسابقه خارج خواهد شد.

• آثار قبل از ارائه به هیئت داوران، توسط دبیرخانه مسابقه بررسی می شوند و در صورت رعایت شرایط مسابقه و مسائل فنی ، برای داوری نهایی، به هیئت داوران ارجاع داده خواهند شد.

• قرارداد طراحی فاز ۲ براي کلیه ورودي ها در صورت صلاحدید سازمان منطقه آزاد، ممکن است با یکی از برگزیدگان رتبه اول تا سوم منعقد شود.

• در مورد افراد حقیقی که به صورت گروهی در مسابقه شرکت خواهند نمود تنها فردی که با عنوان سرگروه ثبت نام می کند جهت انجام مراحل مسابقه، به رسمیت شناخته می شود.

• برگزارکننده مجاز است طرح، آثار و مستندات رسیده را پس از اتمام مسابقه با حفظ و رعایت مالکیت معنوي به نحو متقضی و با ذکر مشخصات صاحب طرح و به شیوه‌هایی که صلاح بداند منتشر نموده و یا به نمایش بگذارد.

• طرح و آثار ارائه شده، پس از پایان مراحل مسابقه مسترد نخواهد شد.

• به آثاري که پس از مهلت مقرر ارسال شود به هیچ وجه ترتیب اثر داده نخواهد شد.

• بر روي شیت‌ها هیچگونه کد، شناسه، نام، مشخصات، لوگو و امثالهم از سوي شرکت کننده، نباید درج شود.

• هرگونه انتشار طرح ها و ایده ها پیش از اعلام رسمی نتایج مسابقه ، ممنوع است.

• کلیه حقوق مادي و معنوي آثار برگزیده، در مالکیت کار فرما خواهد بود.

• شرکت در مسابقه و ارسال اثر، به منزله قبول مقررات است.

 

توضیحات مهم پروژه 

سازمان منطقه آزاد تجاري – صنعتی چابهار بعنوان یک نهاد مهم حاکمیتی و دارا بودن جایگاه ویژه ملی و بین المللی در نظر دارد به منظور دستیابی به ایده هاي برتر و خلاقانه، طراحی معماری فاز یک دروازه‌های ورودی را که مقرر است بعنوان نماد منطقه آزاد مطرح گردند از طریق برگزاری مسابقه عمومی انجام دهد.

• وضعیت کنونی پروژه زمین بایر است.

• تمامی طرح ها اجرایی و با رعایت کامل ضوابط شهرسازی و آتش نشانی و مساحت های اعلام شده باشد.

 

 اهداف و خواسته هاي طرح

منطقه آزاد چابهار به وسعت ۸۲۰۰۰ هکتار ، در منتهی الیه شرقی کشور در کنار آبهاي نیلگون دریاي مکران واقع شده است. موقعیت این منطقه استراتژیکی به گونه اي است که نزدیکترین مسیر دسترسی کشورهاي آسیاي میانه به آبهاي آزاد بوده و از شمال با کشور افغانستان وکشورهاي آسیاي میانه ، از شرق با پاکستان و از جنوب با اقیانوس هند ، وابستگی به حمل و نقل از این نقطه را ایجاد نموده است.

از این جهت به منظور توسعه ي ترانزیت و حمل و نقل، اقداماتی نظیر احداث فرودگاه بین المللی چابهار، راه آهن چابهار – زاهدان جهت اتصال خطوط ریلی جنوب به کشورهاي همسایه و آسیاي میانه در دست اقدام می‌باشند.

وجود اسکله‌هاي شهید کلانتري و شهید بهشتی با ظرفیت ۷۰ هزار تن نقش بسزایی در توسعه تجاري واقتصادي این منطقه داشته است . همچنین مرز ریمدان با مساحتی بالغ بر ۵۰۰۰ هکتار به عنوان نقطه منفصل در منطقه مرزي با کشور پاکستان ، میتواند ایران را از طریق منطقه چابهار به کریدور اقتصادي چین – پاکستان ( cpec ) متصل نماید.

از جاذبه هاي طبیعی منطقه می‌توان به کوه‌هاي مریخی در فاصله ۴۰ تا ۵۰ کیلومتري از شهر چابهار اشاره کرد که در تقسیمات جدید کشوري بخشی از آنها در محدوده اراضی جدید منطقه آزاد واقع شده اند و به علت ساختار منحصر به فرد و اشکال متفاوت آن، به عنوان یکی از زیباترین عارضه‌هاي طبیعی ایران و جهان شناخته می شوند. 

کرانه‌هاي اقیانوسی ممتاز و سواحل مرتفع به طول حدود ۱۶۰ کیلومتر که تا مرز کشور پاکستان امتداد دارند به همراه اقلیم معتدل و گرم در تابستان‌ها و هواي خنک در پاییز و زمستان، چابهار را به عنوان بهشت گمشده ایران از سایر نقاط متمایز نموده است.  

 

معرفی موقعیت و نقش وروديهاي منطقه آزاد چابهار 

وروديP۱ :

محور چابهار-راسک به عنوان اولین جاده مواصلاتی شهر چابهار که ارتباط این شهر را به سایر شهرهاي استان از جمله ایرانشهر و زاهدان برقرار نموده ، نقش مهمی را ایفا می کند. پس از افزایش محدوده منطقه آزاد چابهار دراسفند ۱۳۹۸ و الحاق محدوده منفصل ریمدان جهت ارتباط تجاري ، مسافرتی با کشور پاکستان اهمیت این مسیر ، دو چندان شده است.

 

وروديP۲ : 

این دروازه در محل تقاطع محور نیکشهر – کهیر ساخته خواهدشد و به علت قرارگیري در مسیر جاده ترانزیتی چابهار – میلک و خط راه آهن چابهار – زاهدان ، نقش لجستیکی بسیار مهمی دارا میباشد.

 

ورودی P۳ :

این ورودی حد فاصل محدوده منطقه آزاد و شهر کنارک بوده و کلیه مسافرینی که از طریق هوایی ( فرودگاه کنارک ) به منطقه سفر مینمایند و همچنین کالاها و مسافران از مبدأ و مقصد استانهای جنوبی کشور عمدتاً از طریق این دروازه ، وارد منطقه آزاد میگردند.

 

وروديP۴ : 

این دروازه که در فاصله ۴۰ کیلومتري به سمت جاده ساحلی گواتر قرار گرفته به دلیل وجود اسکله هاي صیادي و تفریحی و جاذبه هاي گردشگري منحصر بفرد آن نظیر سواحل مرتفع ، دریاچه صورتی، کوه هاي مریخی واسکله هاي مهم رمین، بریس، پسابندر و گواتر، علاوه برنقش تجاري در بخش صیادي و گردشگري، نیز بعنوان یک عرصه ورودي متناسب در این مسیر جهت ورود یا خروج به منطقه آزاد داراي اهمیت ویژه می‌باشد.

 

وروديP۵ :

این ورودی در محل محدوده منفصل منطقه آزاد در مرز کشور پاکستان قرار دارد و نقطه ورودی بازرگانان ، گردشگران و زائرین کشور پاکستان می‌باشد.

 

• فایل اتوکد محدوده منطقه آزاد و جانمایی دروازه های ورودی در فایل‌های راهنما قابل دانلود است.

 

موارد طراحی

• طراحی چهار نمای دروازه ورودی (همراه با محل استقرار پرسنل گمرک)

• طراحی پلان و نمای مجتمع خدماتی رفاهی درجه ۳ (در ترکیب با دروازه ورودی)

 

جایزه مسابقه 

تمامی مبالغ جوایز مسابقه توسط سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار به صورت مستقیم پرداخت خواهد شد.

• مبلغ کل مسابقه : ۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ( به حروف شش میلیارد ریال ) می‌باشد.

• نفر اول : مبلغ ۳.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ( به حروف سه میلیارد و پانصد میلیون ریال ) + لوح تقدیر سازمان منطقه آزاد چابهار : که پس از تایید اصلاحات نهایی توسط کارفرما پرداخت خواهد شد. 

• نفر دوم : مبلغ ۱.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ( به حروف یک میلیارد و هفتصد میلیون ریال ) + لوح تقدیر سازمان منطقه آزاد چابهار : این مبلغ پس از تایید اصلاحات نهایی توسط کارفرما پرداخت خواهد شد.

• نفر سوم : مبلغ ۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ( به حروف هشتصد میلیون ریال ) + لوح تقدیر سازمان منطقه آزاد چابهار : این مبلغ پس از تایید اصلاحات نهایی توسط کارفرما پرداخت خواهد شد.

 

توضیحات کلی پروژه

• در کنار و در ترکیب با دروازه‌های ورودی ، مجتمع‌های خدماتی – رفاهی درجه سه مطابق با شرایط و مشخصات اعلام شده طراحی و احداث می‌گردند.

• با توجه به وسعت اراضی منطقه، برای طراحی محدودیتی در مساحت زمین مورد نیاز طراحی وجود ندارد.

• در طراحی و انتخاب مصالح به موارد اقلیمی مانند گرما،‌ رطوبت و وزش باد توجه گردد.

• نقشه طرح جامع با جانمایی های دروازه‌های ورودی در فایل های راهنما آپلود شده است.

• فایل ریزفضاهای مجتمع خدماتی رفاهی در فایل‌های راهنما آپلود شده است. 

 

معیارهاي پایه ارزیابی

• طرح دروازه‌هاي ورودي باید نمادي از صنعت، تجارت و فرهنگ مردم منطقه باشد.

• طرح ارائه شده به صورت مدولار بوده و قابلیت گسترش و جابه‌جایی داشته باشد.

• الگوي طرح‌ها باید یکسان و به اقتضاء موقعیت، داراي تناسبات متغیر باشد.

• طرح پیشنهادی به عنوان شاخص منطقه آزاد، قابلیت نماد شدن را دارا باشد.

• همخوان با معماری بومی، مشخصات اقلیمی و جغرافیایی منطقه باشد.

• مصالح به کار گرفته شده باید از حیث جنس ، رنگ ، بافت و استحکام با شرایط محیطی سازگاز باشد.

• طرح پیشنهادي باید قابلیت اجرایی داشته و از نظر فنی و اقتصادي قابل توجیه باشد.

• فرم، اندازه، ارتفاع و حجم المان سردر طراحی شده، به منظور ایجاد شرایط همگون بصری متناسب با فضای پیرامونی باشد.

• طرح باید خلاق بوده و از فناوري روز صنعت ساختمان در آن استفاده شود.

• نسبت به نحوه نورپردازی در شب و میزان رویت المان سردر، توجه کافی منظور شود.

• توجه به اقلیم، موضوعات زیست محیطی و صرفه جویی در مصرف انرژي نیز از اهداف این طراحی محسوب می شود.

مضامین حایز اهمیت در ایده پردازي طرح به شرح زیر می‌باشند:

۱. دعوت کنندگی: دروازه بایداز طریق طرح فیزیکی خود حس خوش آمد گویی به ناظر را القا کند.

۲. تبدیل پذیري: دروازه می‌بایست عرصه تبدیل فضا به فضاي دیگر باشد.

۳. ورود به یک منطقه صنعتی، تجاري، گردشگري و فرهنگی در عرصه ورودي به صورت یک نماد به ناظر القا شود .

٤. خوانایی فضا و فرم، تطابق فرم معماري با عملکرد مجموعه طراحی حایز اهمیت می‌باشد.

 

نوع سازه

• ساختمان مجتمع رفاهی-خدماتی اسکلت بتنی و سقف تیرچه و یونولیت

• قسمت پمپ بنزین و خدماتی اسکلت فلزی و سقف سبک (به اختیار طراح)

 

سیستم سرمایش و گرمایش

• به پیشنهاد طراح

 

طراحی دروازه‌های ورودی

• دروازه های ورودی در نقشه ها با علامت P۴, P۳, P۲, P۱و P۵ مشخص شده است. (مقرر شده است یک از اصلی ترین دروازه ها یعنی دروازه P۲ در مسابقه طراحی شده و طرح آن به تمام ۵ دروازه بسط پیدا کند. پس باید طراحی به گونه‌ای باشد که طرح در هر ۵ نقطه قابل اجرا باشد)

• در حال حاضر مسیر رفت و آمد ورودی و خروجی به منطقه آزاد یک جاده دو طرفه (در هر طرف یک لاین) می‌باشد، ولی در طرح جامع تعریض جاده و تبدیل جاده به اتوبان (هر طرف ۲ لاین) در دستور کار قراردارد. بنابراین طراحی دروازه‌ها می‌بایستی بر اساس طرح جامع انجام گیرد. 

• در دروازه‌های ورودی ساختمانی برای کنترل و استقرار پرسنل گمرک با امکانات رفاهی حداقلی شامل سرویس بهداشتی، آبدارخانه و فضای استراحت طراحی گردد.

 

برای طراحی فضاهای مورد نیاز گمرک در محل ساختمان ورودی ها برای کنترل ورود و خروج کالا ، دو حالت ممکن است : 

۱- فضاهای مورد نیاز شامل استراحت گاه کارکنان ، اداری و سرویس بهداشتی جزئی از ساختمان هستند . 

۲- فضاهای فوق ، جدا از ساختمان ورودی ولی در نزدیکترین فاصله به آن جهت دسترسی و بهره برداری آسان ، ساخته خواهند شد .

طراحان ، با توجه به نوع طرح پیشنهادی خود ، مجازند هر کدام از دو حالت ذکر شده را انتخاب نمایند .

۱۴۰۴-۰۵-۰۴

• با توجه به حضور ۲۴ ساعته نیروهای گمرک، فضاهایی جهت استقرار و نشستن آنان در طراحی لحاظ گردد.

• سه نوع دوربین در دروازه‌ها نصب خواهد شد و فضای مناسب جهت استقرار تجهیزات در طراحی لحاظ شود.

• جایگاه مشخص جهت نصب تابلوهای تبلیغاتی و شناسنامه‌ای مناطق آزاد در طراحی لحاظ گردد.

• فضاهای مربوط به کارکنان مستقر به نحوی طراحی شود که بهترین و سریع‌ترین دسترسی برای ایشان فراهم گردد.

(به تصویر دروازه موجود به عنوان نمونه توجه فرمایید)

۱۴۰۴-۰۵-۰۶

• حداقل ارتفاع ورود و خروج کامیون با بار در طراحی ۶ متر در نظر گرفته شود.

• محدودیت ارتفاعی برای طراحی دروازه وجود ندارد. 

 

طراحی مجتمع خدماتی رفاهی 

• طراحی مجتمع خدماتی رفاهی درجه ۳ مطابق ریز فضاهای ارائه شده در فایل های موجود در فایل راهنما 

• فضاها در دو طبقه همکف و روی همکف طراحی گردد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

تیم تحریریه پایگاه خبری و تحلیلی تیتر صنعت

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

پیشنهادات تیتر صنعت

  • شرکت‌های صنعتی و معدنی
  • شرکت‌های بیمه
  • بانک‌ها

شرکت توسعه صنعتی و معدنی صبانور

1 ماه پیش

شرکت توسعه معدن و فلزات گهر زمین (کگهر)

1 ماه پیش

شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر

1 ماه پیش

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر

1 ماه پیش
لوگو شرکت بیمه میهن روی دیوار

شرکت بیمه میهن

1 ماه پیش
لوگو بیمه دانا روی دیوار

شرکت بیمه دانا

1 ماه پیش
لوگو بیمه ایران

بیمه ایران

1 ماه پیش

بیمه تامین اجتماعی

1 ماه پیش
لوگو سازمان موسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری ملل

1 ماه پیش
لوگو بانک تجارت

بانک تجارت

1 ماه پیش

بانک صادرات ایران

1 ماه پیش

بانک ملی

1 ماه پیش